FI granskar bankernas arbete för att fler ska få tillgång till betalkonto

FI har tidigare uppmärksammat att konsumenter får betalkonton avslutade eller nekas att öppna konton av banker. Det innebär stora problem för de som drabbas. Nu följer FI upp hur bankerna hanterar sin skyldighet att erbjuda betalkonto.

Under 2023 genomförde FI en kartläggning av hur bankerna hanterar skyldigheten att erbjuda betalkonton till konsumenter. Vi konstaterade då att bankerna behöver göra mer för att undvika att begränsa privatpersoners tillgång till finansiella tjänster i onödan.

Nu startar FI en fördjupad analys av frågan och kallar till sig Handelsbanken, Nordea, SEB och Swedbank till möten under våren för att följa upp hur de arbetat med rätten till betalkonto under 2023 och 2024. På mötet kommer bankerna få presentera utvecklingen och eventuellt förändringsarbete som gjorts sedan den senaste kartläggningen.

– Ett betalkonto är en förutsättning för att kunna ta emot och göra betalningar och på så sätt en nyckel till att delta i samhället och undvika ekonomiskt utanförskap. Därför måste bankerna säkerställa att konsumenters tillgång endast begränsas när det är absolut nödvändigt, säger Malin Alpen, områdeschef för Betalningar på FI.

Bankerna är skyldiga att erbjuda konton till konsumenter samtidigt som de ska uppfylla sina skyldigheter när det gäller att förhindra att deras tjänster utnyttjas för penningtvätt eller annan kriminell verksamhet.

– Bankerna har ett ansvar att motverka att deras verksamhet utnyttjas för penningtvätt. Det ansvaret ska inte tummas på. Men kunder måste alltid bedömas individuellt, inte baserat på generella faktorer, säger Malin Alpen.

FI överväger även ytterligare åtgärder för att följa upp utvecklingen. Det kan till exempel handla om bättre statistik över nekade och avslutade betalkonton.

Läs mer


Presstjänst