FI:s innovationscenter vägleder under Stockholm Fintech Week

Finansinspektionens innovationscenter kommer att vara på plats med ett dussintal seniora experter under konferensen Stockholm Fintech Week den 11-12 februari för att berätta om FI:s olika ansvarsområden, svara på frågor och ge vägledning till företag.

Varför närvarar innovationscentret vid Stockholm Fintech Week?
– Innovationscentrets primära uppgift är agera första kontaktpunkten för företag som är osäkra på regler, processer och principer i samband med innovationer. För att fler ska känna till att FI har denna kontaktpunkt vill vi synas och samtidigt berätta om centret och hur det fungerar, säger Marie Jesperson som är ansvarig för innovationscentret på FI.

– FI har medverkat på fintech-veckan tidigare och vid förra årets event närvarade vi även genom att ha en egen monter där besökarna kunde ställa frågor om både FI och innovationscentret. Vi fick mycket uppskattning för vårt deltagande och det är även väldigt givande för oss själva. Dialogerna ger oss bra möjlighet att bättre följa och förstå utvecklingen i sektorn. Därför väljer vi nu att göra en repris och vi har flera väldigt seniora medarbetare med oss även detta år.

När kommer experterna vara på plats i er monter?
– Våra olika experter gästspelar endast under två timmar var under eventet. Den första dagen kommer det finnas experter från vårt verksamhetsområde Bank, som exempelvis ansvarar för regelverken kring bostads- och konsumentkrediter. Därefter finns experter kring penningtvättsregelverket på plats, och senare på eftermiddagen gästas montern av experter på regelverken inom värdepappershandel och gräsrotsfinansieringstjänster.

Den andra dagen är vår tillsynsavdelning vad gäller betaltjänster och kryptotillgångar på plats, följt av Försäkringstillsyn och avslutningsvis experter för det nya Dora-regelverket.

Måste man besöka fintech-veckan för att få vägledning av FI?
 Nej, vi ger samma typ av vägledning om man kontaktar vårt innovationscenter på innovationscentret@fi.se, men i detta fall är det vi som söker upp marknaden och dess aktörer snarare än det omvända. Så det är ett komplement till den vägledning vi redan bedriver inom ramen för vårt uppdrag.


 

Om cookies