När en anhörig avlider kan det vara svårt för efterlevande att veta om de har rätt till ett så kallat efterlevandeskydd eller inte. Det är därför viktigt att den information som efterlevande får är tydlig och lättförståelig. Informationen ser olika ut men det finns många goda exempel. Det visar en ny analys från FI.
– Det kan vara krångligt att förstå olika villkor och regler när det gäller försäkringar, särskilt i en situation när en nära anhörig har avlidit. Därför är det viktigt att företagen är så tydliga som möjligt mot de efterlevande, säger Anna Andersson, senior finansinspektör på FI.
Försäkrings- och tjänstepensionsföretag skickar ut information till efterlevande då en försäkrad avlider om den försäkrade har ett efterlevandeskydd som innebär att efterlevande kan ha rätt till ersättning. Vissa företag skickar även ut information i de fall det inte finns efterlevandeskydd, vilket FI uppmuntrar. Kartläggningen visar samtidigt att det skiljer sig åt i vilken dokumentation företagen begär in för att en utbetalning ska kunna påbörjas, vilket gör att tydlig information är nödvändigt.
– Vår analys visar att det finns flera goda exempel bland företagen. Det handlar till exempel om att ha ett enkelt språk och göra informationen så lättillgänglig som möjligt. Vi uppmuntrar företagen att fortsätta tydliggöra och förenkla sin information, säger Anna Andersson.