Finansinspektionen (FI) ska undersöka hur Viaconto Sweden och Cashbuddy tagit hänsyn till konsumenters intressen i sin kreditprövning.
När mycket i vardagen blir dyrare samtidigt som räntan på våra lån går upp finns det risk att många personer får problem med sin privatekonomi. Och vissa kan känna sig tvingade att ta konsumtionslån för att få vardagen att gå ihop.
Företag som erbjuder krediter till konsumenter ska i sin kreditprövning ta hänsyn till den enskilda konsumentens ekonomiska förutsättningar. En kredit får bara beviljas om konsumenten kan återbetala den inom den tid man avtalat om. Kreditgivaren måste också säkerställa att konsumenten har förstått alla villkor och vad krediten kommer att kosta. Detta gäller alla företag men är särskilt viktigt för konsumentkreditföretagen som i större utsträckning riktar sig mot konsumenter som har mindre marginaler i sin privatekonomi.
− Kreditprövningar ska skydda konsumenter mot betalningsproblem och skuldfällor. Det är ett prioriterat område för vår tillsyn. Nu ska vi undersöka om ett antal företag har bedömt enskilda konsumenters situation och återbetalningsförmåga innan de beviljat krediter, och vi börjar med dessa två företag, säger Anna Hult, senior jurist på FI.
Vid årsskiftet tog FI över tillsynsansvaret över konsumentkreditföretagen från Konsumentverket. Från 1 september i år omfattas dessa företag av våra nya allmänna råd om krediter i konsumentförhållanden.