Använd vår nya e-tjänst Ansök för ansökningar om ledningsprövning och ägarledningsprövning. En fördel är att du kommer att få snabbare beslut. Och de uppgifter du lämnar i ansökningarna är bättre skyddade.
När du använder e-tjänsten Ansök kommer systemet att anpassa sig efter vilken slags ansökan och vilken slags verksamhet företaget du ansöker åt bedriver och fråga efter de uppgifter och bilagor som behövs för just den ansökan du ska göra. Det gör det lätt att göra rätt och svårt att göra fel. På så sätt kommer de ansökningar som vi får in att vara mer kompletta och gå snabbare för oss att handlägga. Och därför kommer du att kunna få ett beslut på kortare tid.
En annan påtaglig fördel med att gå över till digital ansökan är att de uppgifter du skickar till oss har ett helt annat skydd jämfört med blanketter. All kommunikation mellan dig och oss sker inuti e-tjänsten, som nås via inloggning med bank-id. Även kommunikationen mellan bolagen och de ledningspersoner som ska prövas sker i systemet. Det är samma princip som redan används inom exempelvis sjukvården och innebär ett rejält lyft säkerhetsmässigt.
FI:s e-tjänst Ansök är byggd för att kunna erbjuda bättre service på många sätt. När man ansöker digitalt är det till exempel också möjligt att välja mellan olika betalningssätt (bankgiro, faktura eller e-faktura) för sin ansökan. Och det går att följa status för de ärenden man skickat in fortlöpande.
Till att börja med är det två typer av ansökningar som går att göra digitalt: ledningsprövning och ägarledningsprövning. Just nu ser vi framför oss att det kommer att komma in en hel del sådana ansökningar till följd av de bolagsstämmor som hålls i vår. Vi vill därför puffa extra för vår e-tjänst för att göra arbetet enklare och smidigare.
Vartefter kommer vår e-tjänst att byggas ut med fler typer av ansökningar.