Finansinspektionen bedriver ett aktivt förenklingsarbete när det gäller regeländringar, rättslig vägledning samt ändrade processer och digitalisering, med utgångspunkt i det uppdrag som regeringen har gett oss. I en andra delrapport till regeringen beskriver vi det arbete som pågår och vad vi planerar att göra framöver.
I regleringsbrevet har FI fått i uppdrag av regeringen att stärka och påskynda förenklingsarbetet utan att tumma på våra uppdrag att värna finansiell stabilitet och ett starkt konsumentskydd samt motverka att det finansiella systemet missbrukas av kriminella.
Vi ska under tre år återrapportera genomförda och planerade åtgärder, hinder och möjligheter samt vilka effekter åtgärderna bedöms ge. Nu finns den andra av dessa årliga återrapporteringar färdig. I mars 2026 ska FI lämna en slutredovisning av uppdraget.
När det gäller regeländringar har FI nyligen upphävt föreskrifter om internt bedömt kapitalbehov inom bankområdet, vilket innebär en minskad rapportering för berörda företag. Dessutom har FI nyligen beslutat om ändrade föreskrifter om verksamhet på marknadsplatser. Ändringarna gäller för europeiska gröna obligationer som har getts ut av emittenter som inte är skyldiga att upprätta prospekt. De innebär i huvudsak att svenska blir ett godtaget språk i faktablad, allokeringsrapporter och konsekvensrapporter.
Vi planerar ytterligare åtgärder under 2025, som att i nya föreskrifter förtydliga begreppet god inkassosed. Dessutom pågår en översyn av redovisningsföreskrifterna och kraven på inrapportering för kreditinstitut. Arbetet består dels i att upphäva regler som har blivit inaktuella, dels att undvika dubbelrapportering, och att sådan rapportering som inte längre bedöms nödvändig ska upphöra.
FI ger i dag rättslig vägledning i form av beslutspromemorior till nya och ändrade föreskrifter, men även genom rättsliga ställningstaganden och i rapporter, som ofta åtföljs av särskilda seminarier med riktad information till branschen (så kallade FI-forum).
Vårt innovationscenter fungerar som en kontaktpunkt för företag som vill veta mer eller är osäkra på regler, processer och principer som rör innovationer och digitalisering inom den finansiella sektorn. Innovationscentret arbetar med information, vägledning och dialog med företag som vill bedriva innovationsverksamhet.
Inrapportering för bland annat fonddokumentation, årsberättelser och halvårsredogörelser har effektiviserats genom att sådan rapportering numera kan göras via plattformen Fidac, i stället för som tidigare via e-post. Vidare fortsätter arbetet med migrering och avveckling av system och plattformar som planerat, vilket medför att rapportörerna kommer att kunna minska antalet gränssnitt de har mot FI. Vi inledde även under det förra året en översyn av it-verktyget Tilda för att ytterligare förenkla att söka tillstånd, och för att använda plattformen smartare och mer effektivt.
Sedan en tid tillbaka samordnar vi förenklingsarbetet i ett särskilt projekt som är gemensamt för hela myndigheten. Därmed ges bättre förutsättningar för oss att nå de mål vi har satt upp för förenklingsarbetet.