Finansinspektionen ska genomföra en fördjupad analys om hur ersättningar från produktbolag, försäkringsföretag och den egna koncernen fördelas i förhållande till den rådgivning som lämnas till kund, samt hur fördelningen ser ut mellan olika produktbolag. Dessutom inhämtar FI uppgifter om ersättningar till anställda försäkringsförmedlare för att ge en bättre bild av drivkrafterna bakom distributionen.
6 av 10 anser att hållbarhet är viktigt när de sparar pengar. Rådgivare hos banker, värdepappersbolag och försäkringsförmedlare har en skyldighet att ta hänsyn till konsumenters olika önskemål om hållbart sparande. Så är inte alltid fallet. Tvärt om riskerar många konsumenter i dag att investera i produkter som inte motsvarar deras förväntningar när det kommer till hållbarhet. Det visar en analys från FI och vi uppmanar nu företagen att rikta de här frågorna ett särskilt fokus.
Emittenter behöver se över innehållet i sin annonsering i samband med prospektskyldiga erbjudanden. FI har kartlagt hur emittenter följer reglerna om annonsering i samband med prospektskyldiga erbjudanden och funnit att de, i stor utsträckning, inte följs.
Har likviditetshanteringen i fonder förbättrats sedan FI publicerade ett antal krav och rekommendationer riktade till fondförvaltare i somras? Det kommer FI att ta reda på genom en fördjupad analys.
Låneförmedlare tjänar pengar på att konsumenter både lägger om och tar större lån. Detta ligger inte alltid i konsumentens intresse. Därför kommer vi, i samverkan med Konsumentverket, att granska vilken roll låneförmedlare spelar för denna utveckling och vilket ansvar som är rimligt att lägga på dessa företag när det gäller att ta hänsyn till konsumenternas bästa.