Här får du veta hur du skickar in din ansökan och hur den ska betalas.
Du kan skicka dina ansökningshandlingar elektroniskt. I vissa fall kan vi behöva pappershandlingar, då framgår det på fi.se eller i aktuellt regelverk.
Tänk på att skicka varje ansökan i ett separat mejl.
Behöver du mejla något med känsligt innehåll, kryptera mejlet och bilagorna. Använd inte lösenordsskydd.
Vissa tillståndsansökningar har ett eget förfarande. Det gäller följande:
Prospekt och erbjudandehandlingar och därtill relaterade ärenden. Prospekt: Ansök om godkännande mm.
Försäkringsförmedlare, som kan använda en e-tjänst. Försäkringsdistribution: ansvarsförsäkring, behörighetsanmälan mm.
För alla andra tillstånd ansöker du på följande sätt:
1) Mejla din ansökan/anmälan till finansinspektionen@fi.se .
För varje ansökan ska du ange
2) Bifoga dina ansökningshandlingar och bilagor. För många ärenden finns blanketter på fi.se som du ska använda.
Stora filer kan du komprimera och mejla som så kallade zip-filer.
När du har mejlat in din ansökan får du ett autosvar som bekräftelse på att vi har tagit emot den.
Senast inom fem arbetsdagar efter att du har mejlat in din ansökan får du ett brev med uppgifter om ansvarig handläggare och ärendets diarienummer. Du får även veta vilken ansökningsavgift som gäller för ditt ärende och hur du ska betala den.
När du har fått veta avgiften, lagrum och diarienummer ska du betala. Först när ansökningsavgiften är betald börjar FI handlägga ärendet.
Ansökan eller anmälan kan avvisas om FI inte har fått betalningen inom 30 dagar från det att handläggarbrevet skickades ut. Innan FI avisar din ansökan eller anmälan får du en påminnelse om betalningen.