Vilka finansiella instrument förmedlas av försäkringsförmedlare? Kan försäkringsförmedlarens förslag påverkas av provisioner och ersättningar? Och i vilken utsträckning förmedlas särskilt riskfyllda finansiella instrument, som vissa strukturerade produkter, till konsumenter? Det ska FI ta reda på genom en fördjupad analys som startar i dag.
Emittenter behöver se över innehållet i sin annonsering i samband med prospektskyldiga erbjudanden. FI har kartlagt hur emittenter följer reglerna om annonsering i samband med prospektskyldiga erbjudanden och funnit att de, i stor utsträckning, inte följs.
Du behöver inte någon särskild försäkring när du exempelvis köper en ny tv eller diskmaskin. Det visar vår granskning av så kallade produktförsäkringar som är vanliga i detaljhandeln. Du har bra skydd om du har en hemförsäkring med allriskskydd.
Nu startar FI insamlingen av data för 2023 års bolånerapport. Rapporten är årligen återkommande och insamlingen sker inom ramen för en fördjupad analys.
När du köper exempelvis en mobiltelefon, tv eller olika vitvaror blir du ofta erbjuden en särskild försäkring för din nyinköpta vara. FI ska nu granska om så kallade produktförsäkringar innebär onödiga utgifter utan extra skydd för dig som kund.
Lojala kunder får betala högre premier för sina hem- och villaförsäkringar än de som byter bolag ofta. Det visar en ny analys från FI.
Reglerna om produktstyrning är centrala för att försäkringsföretagen utvecklar försäkringsprodukter som möter kundernas behov. FI ska nu undersöka om försäkringsföretagen tillämpar reglerna.
Har likviditetshanteringen i fonder förbättrats sedan FI publicerade ett antal krav och rekommendationer riktade till fondförvaltare i somras? Det kommer FI att ta reda på genom en fördjupad analys.
Låneförmedlare tjänar pengar på att konsumenter både lägger om och tar större lån. Detta ligger inte alltid i konsumentens intresse. Därför kommer vi, i samverkan med Konsumentverket, att granska vilken roll låneförmedlare spelar för denna utveckling och vilket ansvar som är rimligt att lägga på dessa företag när det gäller att ta hänsyn till konsumenternas bästa.
I Storbritannien och Irland höjer försäkringsföretagen premien mer för lojala kunder än de försäkringstagare som byter bolag ofta. Finansinspektionen ska nu granska hur det ser ut i Sverige för kunder med hem- och bilförsäkring.