Ett företag som står under FI:s tillsyn ska informera FI i samband med att vissa personer utses eller ändras i företaget. Förändringar i ledningen ska registreras hos Bolagsverket.
Regeln om att informera FI gäller när följande personer utses eller ändras:
- styrelseordförande
- styrelseledamot
- styrelsesuppleant
- en verkställande direktör eller dennes ställföreträdare
FI tar i samband med lämplighetsprövningen in uppgifter från t.ex. Polismyndigheten, Bolagsverket, Skatteverket, Kronofogdemyndigheten och företag som erbjuder kreditupplysningar. Vid prövning av utländsk medborgare tar FI i vissa fall kontakt med den utländska tillsynsmyndigheten i hemlandet. Om personen har en koppling till Sverige (t.ex. bor eller jobbar här) kan FI vid behov även hämta in uppgifter från Polismyndigheten i Sverige.
Företaget ska även underrätta FI när antalet styrelseledamöter minskas.
Ansök/anmäl via e-tjänsten Ansök
Ansökningar om ledningsprövning sker i FI:s nya e-tjänst Ansök (se länk nedan). Både den person som ska skapa ansökan och de personer som ska prövas behöver först registrera sig i FI:s behörighetssystem. Personen som skapar ansökan behöver också ha behörighet att representera ett företag som ombud. Information om hur man registrerar sig och får behörighet som ombud finns under länkarna nedan.
När registreringen av personer och företag är klar kan en person som representerar företaget skapa en ansökan. Den eller de personer som ska prövas loggar sedan in och bekräftar eller fyller i de uppgifter som efterfrågas.
Vad en ansökan/anmälan bör innehålla
E-tjänsten Ansök hjälper till att se till att alla nödvändiga uppgifter kommer med. Den anger bland annat vilka bilagor som ska användas.
I 3 kap 2 § lagen (2004:297) om bank- och finansieringsrörelse framgår de grundläggande kraven för den enskilde styrelseledamoten, den verkställande direktören och deras ersättare samt kraven för att styrelsen i sin helhet ska ha tillräckliga kunskaper och erfarenheter för att leda företaget.
Företagets lämplighetsbedömning av ledningsperson
Enligt punkterna 145 och 146 i EBA:s och Esmas riktlinjer för lämplighetsbedömningar av ledamöter i ledningsorgan och ledande befattningshavare (EBA/GL/2021/06) bör kreditinstituten bedöma hur lämpliga ledamöterna i ledningsorganet samt deras ersättare (dvs. styrelseordförande, styrelseledamot, styrelsesuppleant, verkställande direktör samt verkställande direktörens ställföreträdare) är enligt vissa angivna kriterier. Det är alltså fråga om en individuell lämplighetsbedömning som kreditinstituten bör göra av varje ledningsperson.
Företagets bedömning av styrelsens samlade kompetens
Av punkt 151 i angivna riktlinjer framgår att när kreditinstituten bedömer om ledamöterna i styrelsen är lämpliga bör de även göra en bedömning av styrelsen som kollektiv (styrelsens samlade kompetens). Som hjälp vid bedömningen kan kreditinstituten använda sig av Bilaga I till EBA/GL/2021/06.
Kreditinstituten ska bedöma styrelsens samlade kompetens vid varje tillfälle då en ledamot byts ut eller avgår. Det finns dock inget krav på att kreditinstitutens bedömning av styrelsens samlade kompetens ska lämnas in till Finansinspektionen vid varje anmälan om ledningsprövning. Vid behov kan FI dock begära in kreditinstitutens bedömning.
Exempel
Exempel 1: Om företaget anmäler en ny styrelseledamot vill FI att företaget lämnar in bilaga 2 till FFFS 2023;13 och företagets lämplighetsbedömning av styrelseledamoten.
Exempel 2: Om företaget anmäler en ny verkställande direktör vill FI att företaget lämnar in bilaga 2 till FFFS 2023:13, samt företagets lämplighetsbedömning av den verkställande direktören.
Exempel 3: Om antalet styrelseledamöter minskar bör företaget underrätta FI om detta.
Avgift
I samband med ansökan/anmälan ska en avgift på 16 800 kronor betalas till FI. Information om olika betalningssätt och liknande finns i e-tjänsten Ansök.
Avgiften gäller per företag. Det betyder att om till exempel fem ledningspersoner i samma företag ska prövas samtidigt blir det en avgift. Om en person tillkommer eller byts ut efter att ansökan har skickats in till FI blir det ett nytt ärende med en ny avgift.
Handläggningstid
60 dagar från det att avgiften är betald och under förutsättning att ansökan/anmälan är fullständig.