I dag öppnar Sveriges nya upplysningstjänst Hallå konsument.
Hallå konsument erbjuder oberoende och lättillgänglig information till konsumenter om frågor före och efter köp. Det kan handla om konsumenträttigheter, privatekonomi eller hur man gör hållbara val.
Bakom tjänsten står Konsumentverket i samarbete med tolv myndigheter, de fyra konsumentbyråerna och kommunernas konsumentverksamhet. Bland samarbetspartnerna finns Finansinspektionen, Konsumenternas bank- och finansbyrå och Konsumenternas försäkringsbyrå.
Det går att kontakta Hallå konsument genom att besöka webbplatsen hallakonsument.se eller genom att ringa, skicka mejl eller brev eller via en Facebook-sida.
Hallå konsument är tänkt att skapa ett stöd som är tillgängligt för alla, oavsett av var man bor. Konsumenter kan självklart även i fortsättningen välja att direkt kontakta en konsumentbyrå eller sin kommun.
Vägledningen är öppen på vardagar kl. 9-17.
Kontaktvägar
Webb: hallakonsument.se
Telefon: 0771 – 525 525
Mejl: info@hallakonsument.se
Facebook: facebook.se/hallakonsument
Brev: Hallå Konsument, Konsumentverket, Box 48, 651 02 Karlstad