Det reviderade öppenhetsdirektivet innebär flera förändringar när det gäller flaggning, finansiell rapportering och hemmedlemsstat. Förändringarna träder i kraft den 1 februari.
Flaggning
De svenska bestämmelserna om flaggning och kraven på innehållet i en flaggningsanmälan finns i lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument (LHF) och Finansinspektionens föreskrifter (FFFS 2007:17) om verksamhet på marknadsplatser (marknadsplatsföreskrifterna). I syfte att anpassa det svenska regelverket till det reviderade Öppenhetsdirektivet görs vissa ändringar i LHF, några av de viktigaste är:
- Flaggningsskyldigheten kommer att omfatta fler typer av finansiella derivatinstrument.
Flaggningsskyldigheten utvidgas till att också omfatta även finansiella instrument som har en ekonomisk effekt som liknar rätten att förvärva aktier, oavsett om det finansiella instrumentet ger rätt till fysiskt eller kontant avveckling. För de kontantavräknade instrumenten införs en s.k. deltajusterad beräkningsmetod för att fastställa innehavarens andel av aktier och rösträtter i emittenten.
- Tidsfristen för att komma in med en anmälan till Finansinspektionen förlängs. Enligt den nya bestämmelsen ska anmälan göras så snart som möjligt, men ha kommit in till FI senast tre handelsdagar efter den dag då flaggningsskyldigheten uppstod.
- Flaggningsreglerna blir inte längre tillämpliga på finansiella instrument som förvärvas i stabiliseringssyfte. Undantaget är endast tillämpligt om de rösträtter som är knutna till instrumenten inte utövas eller på annat sätt används för att ingripa i emittentens förvaltning.
- Skyldigheten att beakta vissa närståendes innehav vid beräkningen av den anmälningsskyldiges aktieinnehav tas bort. LHF 4 kap. 4§ andra stycket 9–11 utgår.
De nya reglerna föranleder även vissa förändringar i FI:s elektroniska rapporteringssystem som används i samband med anmälan, samt i den alternativa fysiska anmälningsblanketten. Ändringarna medför även vissa ändringar i marknadsplatsföreskrifterna.
Finansiell rapportering
- De lagstadgade kraven för vissa emittenter att offentliggöra en delårsredogörelse (alternativt kvartalsrapport) för årets första och tredje kvartal tas bort. De företag som berörs är emittenter med Sverige som hemmedlemsstat och vars aktier är upptagna till handel på en reglerad marknad. Syftet med åtgärden är bland annat att lätta på den administrativa bördan för små- och medelstora företag och att sänka trösklarna för dessa företags tillgång till finansiering via reglerade marknader. Ett annat skäl är att främja mer långsiktiga och hållbara investeringsstrategier, då delårsredogörelser ansetts lägga ett överdrivet fokus på företagens kortsiktiga resultat.
Hemmedlemsstat
- Definitionen av vilket land som ska anses utgöra hemmedlemsstat för en emittent ändras delvis. Skälet till ändringarna är att vissa emittenter tidigare kunnat undgå tillsyn genom att inte aktivt välja hemmedlemsstat inom EES. För emittenter som enligt direktivet ges möjlighet till ett aktivt val, men som inte har gjort och offentliggjort detta i tid, innebär ändringen att en medlemsstat pekas ut som hemmedlemsstat. Lagen (2007:528) om värdepappersmarknaden kompletteras med bestämmelser om att Sverige ska vara hemmedlemsstat för en emittent vars värdepapper är upptagna till handel på en reglerad marknad i Sverige, om emittenten skulle valt hemmedlemsstat enligt Öppenhetsdirektivets regler men inte gjort det inom föreskriven tid.