FI samverkar med bland andra Riksbanken, Konsumentverket, Kronofogden, Konsumenternas Bank- och finansbyrå samt Konsumenternas Försäkringsbyrå.
På Gilla din ekonomi hittar du som konsument kostnadsfri oberoende fakta och information som är framtaget för att hjälpa dig att navigera bättre i din privatekonomi.
I FI:s konsumentrum hittar du som konsument tips och information om allt från lån, försäkringar och olika sparformer till hur man ska tänka för att undvika att bli lurad.
Nationella nätverket för finansiell folkbildning är ett landsomfattande nätverk för utbildningsinsatser inom privatekonomi. Nätverket består av myndigheter, organisationer och finansiella företag. Nätverkets syfte är öka kunskapsspridningen i privatekonomi genom olika informations- och utbildningsinsatser och därigenom höja den allmänna förståelsen inom ämnet. Det sker i huvudsak genom utbildningsinsatser under varumärket Gilla din ekonomi där nätverket utbildar utbildare som kan sprida kunskapen vidare. Deltagarna förväntas i sin tur utbilda eller informera andra, så att kunskaperna sprids.
FI är aktiv medlem i Nationella nätverket för finansiell folkbildning och deltar i nätverkets programråd. FI ansvarar också för nätverkets kansli, kommunikation och samordning. Gilla din ekonomi är det varumärke nätverket använder för gemensamma utbildningssatsningar.
FI är aktiv medlem i Nationella nätverket för finansiell folkbildning och deltar i nätverkets programråd. FI ansvarar också för nätverkets kansli, kommunikation och samordning. Gilla din ekonomi är det varumärke nätverket använder för gemensamma utbildningssatsningar.
Europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten (Eiopa) har tagit fram en brexitguide som riktar sig till den som har en liv- eller pensionsförsäkring i Storbritannien. Syftet är att öka konsumenternas kunskap om hur sådana försäkringar kan påverkas av brexit.
Ensamstående med barn har fortfarande en svårare ekonomisk situation jämfört med andra hushåll. När FI mäter hushållens finansiella förmåga har den förbättrats inom nästan alla områden jämfört med tidigare undersökningar.
Europeiska bankmyndigheten (EBA) har publicerat en rapport om hur företag i Europa införlivat de gemensamma reglerna om produktgodkännande när det gäller bankprodukter som är riktade till konsumenter. I rapporten tar EBA upp goda exempel som företag kan använda som förebilder för sitt arbete.
Europeiska Bankmyndigheten (EBA) har den 2 december meddelat att EBA:s riktlinjer om moratorium återinförs. Riktlinjerna har justerats med vissa begränsningar för att minska risken att institut bygger upp balanser med problemlån utan att dessa identifieras korrekt. FI avser att följa EBA:s riktlinjer.
Europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten (Eiopa) har publicerat en webbenkät om tillämpningen av försäkringsdistributionsdirektivet (IDD). Myndigheten uppmanar alla intressenter, som konsumentorganisationer, den akademiska världen, branschföreningar, försäkringsföretag och försäkringsförmedlare att besvara enkäten.
I dag lanseras en ny uppdaterad version av webbplatsen gilladinekonomi.se. Webbplatsen är en av flera utbildningsinsatser inom FI:s arbete med finansiell folkbildning. Målsättningen är att den nya webbplatsen ska kännas modern, vara lättnavigerad och tydligare kommunicera vad nätverket är och gör.
Bankernas bruttomarginal på bolån ökade med 18 punkter under det tredje kvartalet 2020. Vid utgången av det tredje kvartalet 202 låg marginalen på 1,44 procent, jämfört med 1,26 procent vid slutet av det andra kvartalet.
Konsumenternas.se har fått en ny, mobilanpassad och mer lättanvänd webbplats. Bakom webbplatsen står Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå, som drivs av Finansinspektionen, Konsumentverket och branschorganisationer inom de två områdena.
Den här veckan är World Investor Week (WIW), en temavecka som arrangeras på initiativ av Iosco, den internationella organisationen för värdepapperstillsyn. Det är en veckolång global kampanj för att öka medvetenheten om vikten av kunskap inom sparande och investeringar.