FI föreslår nya föreskrifter och allmänna råd om inkasso, samt även vissa ändringar i föreskrifter och allmänna råd om förvärv och förvaltning av nödlidande kreditavtal.
Under 2024 fortsatte bedragare att lura konsumenter på pengar genom falska annonser i sociala medier. AI och kryptotillgångar blev ett allt vanligare inslag för att locka konsumenter att klicka på bluffannonserna, visar FI:s sammanställning för 2024.
Du köper något du egentligen inte behöver för att du är rädd att missa ett bra erbjudande. Du tror att du kommer att ha mer pengar i framtiden, men när fakturan kommer har du inte råd att betala den. Vår konsumentskyddsekonom Moa Langemark förklarar hur det kommer sig att vi råkar ut för tankefällor när vi shoppar, och hur du kan göra för att undvika dem.
Under 2025 kommer FI granska om företag som erbjuder konsumenter sparprodukter följer reglerna och sätter konsumentens bästa i första rummet. Det sa Catrin Hådén, chef för avdelningen Institutstillsyn, Marknader, när hon idag talade på Fondmarknadsdagen.
FI har tidigare uppmärksammat att konsumenter får betalkonton avslutade eller nekas att öppna konton av banker. Det innebär stora problem för de som drabbas. Nu följer FI upp hur bankerna hanterar sin skyldighet att erbjuda betalkonto.
Under 2025 kommer FI särskilt att fokusera på fyra områden i vår tillsyn.
Kravet på att direktbetalning ska vara förstahandsalternativet när man handlar på nätet bör utvidgas till att gälla för alla företag, och inte bara när betaltjänsteleverantörer står för betallösningen, så som bestämmelserna ser ut i dag. Det föreslår FI i en hemställan till regeringen.
Varje år luras tusentals svenskar in i investeringsbedrägerier. Och i år varnar FI för fler bluff-företag än någonsin tidigare. Just nu utnyttjar bedragare att många har det ekonomiskt tufft, men även konsumenters hopp och tro om att det går att tjäna mycket pengar genom snabba och enkla investeringar. FI vill göra konsumenter uppmärksamma på detta genom en informationsinsats.
Nu finns en film från det FI-forum som hölls den 3 december om civil beredskap.
Den 25 november genomförde FI ett rundabordssamtal med branschaktörer, om hur konsumentens behov kan sättas först i samband med flytt av tjänstepension.