FI har kartlagt 13 försäkringsförmedlare och vilka finansiella produkter som de erbjudit konsumenter. Analysen visar att det förekommit riskfyllda finansiella produkter. FI kommer att fortsätta följa vilka produkter försäkringsförmedlare erbjuder och hur dessa presenteras för konsumenter.
FI ska granska om finansiella företags hållbarhetsredovisning följer kraven i taxonomiförordningen. Denna granskning är ett led i FI:s arbete att motverka grönmålning.
FI ska genomföra en fördjupad analys för att ta reda på hur företag som bedriver livförsäkringsrörelse hanterar riskerna för penningtvätt och finansiering av terrorism.
Vilka finansiella instrument förmedlas av försäkringsförmedlare? Kan försäkringsförmedlarens förslag påverkas av provisioner och ersättningar? Och i vilken utsträckning förmedlas särskilt riskfyllda finansiella instrument, som vissa strukturerade produkter, till konsumenter? Det ska FI ta reda på genom en fördjupad analys som startar i dag.
Finansinspektionen kommer inom några dagar att skicka ut en enkät till svenska liv- och tjänstepensionsföretag med kvalitativa och kvantitativa frågor om flytt av individuell tjänstepensionsförsäkring. Med denna enkät inleder FI en fördjupad analys för att få ökad förståelse för hur sådan flytt hanteras ur ett konsument- och företagsperspektiv.
Du behöver inte någon särskild försäkring när du exempelvis köper en ny tv eller diskmaskin. Det visar vår granskning av så kallade produktförsäkringar som är vanliga i detaljhandeln. Du har bra skydd om du har en hemförsäkring med allriskskydd.
Det finns stora skillnader i hur skadeförsäkringsföretag behandlar klimatrisker i sina risk- och solvensbedömningar. En fördjupad analys som FI gjort pekar ut vilka brister som är vanliga och där företagen behöver bli mycket bättre för att leva upp till nya regler på området.
Livförsäkrings- och tjänstepensionsföretag analyserar de finansiella risker som följer med klimatomställningen och har ökat sina resurser för att hantera riskerna. Det visar en fördjupad analys som FI har gjort.
Informationen om fonder som har hållbar investering som mål är ofta otydlig. Det visar en fördjupad analys som Finansinspektionen har gjort. De upplysningar som ges i fondernas informationsbroschyrer behöver i många fall bli mer tydliga och konkreta.
När du köper exempelvis en mobiltelefon, tv eller olika vitvaror blir du ofta erbjuden en särskild försäkring för din nyinköpta vara. FI ska nu granska om så kallade produktförsäkringar innebär onödiga utgifter utan extra skydd för dig som kund.