Resultat

2022

Ökat fokus på klimatrelaterade risker

Livförsäkrings- och tjänstepensionsföretag analyserar de finansiella risker som följer med klimatomställningen och har ökat sina resurser för att hantera riskerna. Det visar en fördjupad analys som FI har gjort.

Otydlig information om hållbara fonder

Informationen om fonder som har hållbar investering som mål är ofta otydlig. Det visar en fördjupad analys som Finansinspektionen har gjort. De upplysningar som ges i fondernas informationsbroschyrer behöver i många fall bli mer tydliga och konkreta.

Behöver du en försäkring för din nya tv?

När du köper exempelvis en mobiltelefon, tv eller olika vitvaror blir du ofta erbjuden en särskild försäkring för din nyinköpta vara. FI ska nu granska om så kallade produktförsäkringar innebär onödiga utgifter utan extra skydd för dig som kund.

Lojala försäkringskunder får betala mer

Lojala kunder får betala högre premier för sina hem- och villaförsäkringar än de som byter bolag ofta. Det visar en ny analys från FI.

Får kunden den försäkring som passar bäst?

Reglerna om produktstyrning är centrala för att försäkringsföretagen utvecklar försäkringsprodukter som möter kundernas behov. FI ska nu undersöka om försäkringsföretagen tillämpar reglerna.

FI kartlägger hur försäkrings- och tjänstepensionsföretag redovisar hållbarhetsinformation

Finansinspektionen (FI) ska ta reda på hur försäkringsföretag och tjänstepensionsföretag lever upp till kraven att lämna hållbarhetsinformation enligt EU:s förordning om hållbarhetsrelaterade upplysningar. Ett viktigt syfte med dessa krav är att minska risken för grönmålning, som är ett prioriterat område för FI:s tillsyn under 2022.

FI granskar hållbara fonder

Efterfrågan på det som är grönt och hållbart ökar snabbt. Det medför risk för grönmålning, det vill säga att verksamheter och produkter framställs som mer hållbara än vad de i praktiken är. Finansinspektionen (FI) kommer därför att granska om den information som ges om de fonder som klassas som mest hållbara lever upp till de hårda krav som ställs.

Får lojala försäkringstagare betala mer?

I Storbritannien och Irland höjer försäkringsföretagen premien mer för lojala kunder än de försäkringstagare som byter bolag ofta. Finansinspektionen ska nu granska hur det ser ut i Sverige för kunder med hem- och bilförsäkring.

Laddar sidan