Hur hanterar finanssektorn inflationen, de höga räntorna och den försvagade ekonomin? Hur tar bankerna hand om sina kunder som drabbas i dessa tuffa tider? Och hur rustar sig banker och företag för att alltjämt kunna erbjuda sina tjänster? Det är tre frågor som Finansinspektionen (FI) kommer att prioritera 2023.
FI tillstyrker EU-kommissionens förslag, men efterfrågar vissa förtydliganden.
När du köper exempelvis en mobiltelefon, tv eller olika vitvaror blir du ofta erbjuden en särskild försäkring för din nyinköpta vara. FI ska nu granska om så kallade produktförsäkringar innebär onödiga utgifter utan extra skydd för dig som kund.
Den europeiska försäkrings- och tjänstepensionsmyndigheten (Eiopa) vill ha synpunkter på hur man framöver ska hantera förekomsten av prisdiskriminering. Eiopa vill bland annat försäkra sig om att försäkringsföretag som använder sig av olika typer av prisdiskriminering har tillräckligt bra processer för att godkänna produkter så att konsumenter inte behandlas orättvist.
Finansinspektionen har undersökt om lojala försäkringstagare får betala högre premier när det gäller tre skadeförsäkringsprodukter som har stor betydelse för konsumenter: hemförsäkring, villaförsäkring och personbilsförsäkring. Granskningen visar att premier för hemförsäkringar höjs betydligt mer för lojala kunder än för nya. Även för villaförsäkring höjs premierna mer för lojala kunder, men inte för personbilsförsäkringar.
Försäkring är en bra uppfinning. För en liten summa kan du få ersättning för att reparera eller köpa nytt om olyckan eller tjuven är framme. Men alla försäkringar som erbjuds är inte nödvändiga. En bra hemförsäkring täcker det mesta och för annat är regeln att bara försäkra det du inte har råd att ersätta. Här har vi samlat de fem bästa tipsen att tänka på när du ska försäkra dina saker.
Lojala kunder får betala högre premier för sina hem- och villaförsäkringar än de som byter bolag ofta. Det visar en ny analys från FI.
Nya regler för Priip-faktablad, som ursprungligen var tänkta att börja gälla i juli i år, senareläggs och kommer att börja gälla den 1 januari 2023. Övergångsregler gäller fram till 31 december 2022.
Finansinspektionen (FI) ger Nordnet Bank AB en anmärkning för brister i sin tjänst för intradagsblankning. Nordnet ska också betala en sanktionsavgift på 100 miljoner kronor.
Finansinspektionen tillstyrker utredningens förslag.